Alvina

Alla inlägg under november 2011

Av Alvina Andersson - 10 november 2011 17:43

       

Min mamma kom hem en dag och berättade att en häst skulle tas bort p.g.a tidsbrist, platsbrist och att för ingen tog hand om honom. Han bara stod och förföll för att ingen tränade eller hade tid för honom. Därför tänkte hans förra ägare ta bort honom då han inte passade till travet. Det är så många hästar som går till slakt hela tiden men så fort jag får nys om någon så gör jag allt jag kan för att hjälpa till. Jag har alltid varit så eftersom jag tycker döden är så tråkig och hemsk. En häst som är frisk men inte passar till travet kan ha ett bra och framgångsrikt liv som ridhäst istället. Jag övertalade min mamma att vi skulle åka och titta på honom, vilken vi gjorde. Han var en mager, otränad häst som inte kunde nånting inom ridningen. Fick höra att det här skulle vara en rymningbenägen häst som var halvtokig och INGET av det som sas stämde. En snällare och lugnare häst har jag aldrig träffat. Visst han var väldigt obildad och förstod nog inte vad dom menade, därför reagerade han nog så. Det märks att Jisses är en häst som tänker och kan man lite av hästens språk så kan man få en väldigt fin kontakt med en sådan häst. Vilket jag fick/har.


Då han var så himla ur form så har jag ridit honom som en promenadhäst en väldigt lång tid. När vi fick hem honom hade han en stor galla på ena hasen. Då jag såg gallan trodde jag direkt att det var något fel i den men alla andra sa att det var ett skönhetsfel. Eftersom hästen varit opererad som 2 åring så är det vanligt att dom får ett ''skönhetsfel'' efter. En häst som stått länge kan även få gallor. Så jag tänkte att så kanske det är. Många personer har både ridit och kollat då jag ridit honom och han har aldrig visat hälta vilket betyder att han inte haft ont. Men innan jag började träna hårdare så ville jag veterinärbesikta honom just för att se om han håller för det. Även i försäkringssyfte då jag har alla mina djur försäkrade. Vi bokade tid på kliniken och skrev över honom på mig. Och sista veckan innan besöket så fick han gå hårdare än förut eftersom man inte ska mesrida eller låta hästen stå innan en veterinärbesiktning. På kliniken så visade han hälta på hasen så vi beslöt att röntga den. Det visade sig att han hade kalkavlagringar i den som han förmodligen haft sedan han var 2 år sa veterinären. Jisses har fått en stooor infektion för flera år sedan som ingen har gjort något åt, utan fortsatt tränat honom med den, sa veterinären. Väldigt tråkigt då det är en så fin häst fyllde han i. Jag blev så ledsen. Jag tänkte att nu måste jag ta bort honom. Men nej han håller för att vara promenadhäst och kan ha ett bra liv som det enligt veterinären. Det GLÄDJER mig verkligen!


Det är så tur att han just kom till mig som har pedantskött hans has och kostade på honom det här, för det är han värd, även om han bara håller som promenadhäst. Min fina fina Jisses! Jag ska se till att du får ett bra liv som promenadhäst!

Presentation


Hej & Hå!

Läs om mitt spännande liv i England. Om min fina häst och om mina drömmar om framtiden!

Puss på er.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards